پرسش :

حدود دو ماه پیش بر اثر زمین خوردن یک شکستگی کوچک بدون جابجایی روی قوزک پام بوجود آمد. به همراه کشیدگی تاندون ها. که به مدت ۶ هفته پای من داخل گچ بود. الان بعد از دقیقا دو هفته که از باز کردن گچ می گذره هنوز حرکت مچ من به حالت سابق بر نگشته. هنگامیکه میخوام مچ پای آسیب دیده رو به بالا و پایین و چپ و راست خم کنم هنوز کمتر از پای سالم می تونم این کار رو انجام بدم؟ با اینکه از دو هفته پیش درد پام کمتر شده ولی هنوز هنگام راه رفتن در ناحیه قوزک پا کمی احساس درد می کنم و مقداری موقع راه رفتن می لنگم. این درد گاهی که مسافت بیشتری رو راه می رم یا کمی سریع حرکت می کنم بیشتر میشه. آیا این موارد بعد از دو هفته طبیعی است یا ممکنه مشکلی وجود داشته باشه؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
باقی ماند مختصری درد و تورم در مچ پا بعد از باز کردن گچ تا حدود چند هفته طبیعی است.

این تورم به علت اختلال در بازگشت خون وریدی و لنفاتیک مچ پا و به علت التهاب ناشی از شکستگی ایجاد میشود. بی حرکتی طولانی مدت موجب میشود این ورم بیشتر شود. تورم موجب محدودیت حرکتی در مچ پا میشود و خود بیحرکتی به مدت چند هفته در گچ این محدودیت را بیشتر میکند. این محدودیت حرکتی را میتوان با انجام نرمش های کششی مچ پا به تدریج برطرف کرد. باید توجه داشت که برای بازگشت دامنه حرکتی مچ پا به حالت قبل از شکستگی ممکن است نیاز به چند هفته یا حتی چند ماه انجام نرمش های ذکر شده باشد.

درد مچ پا میتوان به علت کاهش دامنه حرکتی ایجاد شود. شدت این درد ممکن است در حین انجام نرمش ها و یا در حین راه رفتن بیشتر شود. درد را میتوان با استفاده از داروهای ضد التهابی و گرمای موضعی بر روی مچ پا کاهش داد.

در صورتی که درد ادامه یابد باید به پزشک مراجعه کرده تا علل دیگر درد مانند جوش نخوردن کامل شکستگی و یا وجود عفونت در محل را بررسی کند.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد